Deel 1 van het blok is los en gekanteld

opgraving triceratops het kamp

Op Twitter stond het al. Het eerste deel is los en op zijn sokkel! De voorbereiding ging niet zonder slag of stoot. Er ging tijd verloren met beschikbaarheid van grote machines. En herinnert u zich het autobrandje nog? De volgende dag bleek de benzinetank kapot te zijn. Dat constateerden we toen er werd getankt. De tank liep ter plekke grotendeels leeg. Het mag een wonder zijn dat er eerder geen grotere brand is ontstaan. Koste ons een halve dag om reparatie te regelen.

opgraving triceratops het eerste blok gekanteld

Een groot blok kantelen moet goed worden voorbereid. We doen dat door de grootste risico’s af te vangen. Zoals: te dun gips zal scheuren, een te harde landing op de zijkant doet hetzelfde, een harde landing van het blok op het frame drijft het hout door het gips heen in de botten daaronder. Ook kunnen we een te slap houten frame stuk trekken met de graafmachine. Ga zo maar door.
Waar we ook rekening mee moeten houden is dat er botfragmenten uit het scheidingsvlak met het andere blok gaan vallen. Lijm, zakjes en folie liggen dus klaar.
Gelukkig ging dit alles boven verwachting goed en viel de schade aan de botten erg mee. We hadden die avond zeker een biertje bediend!

Opgraving triceratops Het grote blok met frame

Ondertussen zijn we al druk in de weer met de andere twee beoogde blokken. Het frame van nr 2 is in de maak en er is weer als een beest getrencht om het resterende blok.
Maandag hebben we 15 zakken gips en 30 meter hout ingekocht. We gaan er weer met volle moed tegen aan. De komende tijd kan het weer nog wel eens de spelbreker worden. Er is regen voorspeld en de nachten gaan afkoelen tot wel 5 graden.  Het gips zal door de lagere temperaturen minder snel uitharden en de regen kan van de opgraving een modderbad maken.
Om dit laatste te voorkomen heb vandaag een aarden wal opgeworpen rond de put. Dit zal het meeste water hopelijk weg leiden.

Fingers crossed!

opgraving triceratops ingipsen grote brokken

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.